Odwiedziny
Dzisiaj: 45, Od początku: 26594, W tej chwili: 2,

Szkolny Konkurs Gier Planszowych dla uczniów klas I-III

„Szkolne rozgrywki na szachownicy”

Szkolny konkurs gier planszowych dla uczniów klas I-III

 

Informacje ogólne:

Szkolny konkurs gier planszowych – szachy, warcaby, skierowany jest do uczniów klas I-III Szkoły Podstawowej im. S. Okrzei w Mykanowie. W tym roku szkolnym 2017/2018 rozgrywki odbędą się w dwóch kategoriach gier planszowych: gry w warcaby oraz w szachy.

 

Uczniowie mogą zgłosić swój udział w:

  • Szkolnym konkursie szachowym dla uczniów klas I-III
  • o tytuł Mistrza Szachowego klas I-III;
  • Szkolnym konkursie gry w warcaby, który będzie rozgrywany w dwóch kategoriach:
    • o tytuł Mistrza Gry w Warcaby klasy I
    • o tytuł Mistrza Gry w Warcaby klas II-III;

 

Cele ogólne:

  • Rozpoznawanie potencjału ucznia, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień;
  • Rozwijanie koncentracji uwagi;
  • Doskonalenie zdolności i umiejętności myślenia twórczego, logicznego;
  • Pobudzanie dzieci do zaradności i podejmowania decyzji w sytuacjach trudnych i niepewnych;
  • Kształtowanie dyscypliny i odpowiednich zachowań społecznych (szacunek, fair play, umiejętność wygrywania i przegrywania).

 

Regulamin rozgrywek szkolnych:

  1. W Turnieju Gier Planszowych bierze udział dowolna ilość uczestników.
  2. Zgłoszenia prowadzone są do 01 marca do 21 maja 2018r.
  3. Wynik wpisywany jest do tabeli rozgrywek:
  • zwycięstwo - 2 pkt
  • remis - 1 pkt
  • porażka - 0 pkt
  1. Za niestosowne zachowania, tzn. niesamodzielne rozgrywanie partii, przeszkadzanie innym lub inne zachowania budzące zastrzeżenia organizatora, uczestnik może zostać wykluczony z Turnieju.
  2. Obowiązuje zasada „dotknięta idzie, postawiona stoi”. Jeśli gracz dotknie jednej ze swoich figur, musi ruszyć się tą figurą, pod warunkiem, że może ona wykonać prawidłowy ruch. Jeśli zawodnik dotknie bierki przeciwnika, musi tę bierkę zbić. Gracz, który chciałby tylko poprawić bierkę na szachownicy, musi najpierw zgłosić taki zamiar, zazwyczaj mówiąc „poprawiam”.
  3. Grę rozpoczynają białe pionki.
  4. Nagrody:  Każdy uczestnik otrzymuje dyplom za udział oraz nagrodę rzeczową. Wygrany Turnieju szachowego oraz Turnieju warcabowego otrzymuje odpowiednio:
  • puchar i tytuł Mistrza Gry w Warcaby klasy I
  • puchar i tytuł Mistrza Gry w Warcaby klas II-III
  • puchar i tytuł Mistrza Szachowego klas I-III

 

Osoby odpowiedzialne: Magdalena Wronkowska, Robert Dusza

Termin rozgrywek: od 28 maja do 01 czerwca 2018r.

 

SERDECZNIE ZAPRASZAMY!

KRYTERIA OCENY:

 

WARCABY

 

  1. Gra w warcaby toczy się pomiędzy dwoma osobami nazywanymi warcabistami. Zawodnicy grają systemem par (dobór losowy), zwycięzca przechodzi do dalszego pojedynku.
  2. Gra się 12 pionkami na czarnych polach, ustawia się je w 3 rzędach, 2 rzędy pól na środku planszy pozostają wolne.
  3. Zaczyna gracz z białymi pionkami.
  4. Gracze wykonują kolejno po jednym ruchu, na przemian, własnymi pionkami.
  5. W jednym ruchu dowolnie wybrany pionek może zostać przesunięty o jedno pole naprzód po przekątnej (na ukos). Nie wolno wchodzić na białe pola ani na pola zajmowane przez inne pionki.
  6. Bicie pionków przeciwnika odbywa się przez przeskoczenie przez bity pionek na następne pole za nim, o ile jest ono wolne. Jeżeli pionek, po przeskoczeniu pionka przeciwnika, ma możliwość bicia następnego pionka, to musi je wykonać.
  7. Bicie jest obowiązkowe i ma pierwszeństwo przed wykonaniem innego ruchu (zasada przymusu bicia). W przeciwnym razie traci się pionka.
  8. Zbicie może być wykonywane do przodu lub do tyłu.
  9. Gdy pionek dojdzie do ostatniego rzędu szachownicy, zmienia się w damkę.
  10. Pionek, który został damką jest odwrócony i w ten sposób porusza się po polach.
  11. Damka porusza się po przekątnych (ciemnych polach) we wszystkich kierunkach (do przodu i do tyłu) na dowolnie wybrane pole.
  12. W przypadku, gdy istnieje wybór pomiędzy zbiciem różnych ilości pionków przeciwnika, to obowiązkiem jest bicie większej ilości (zasada bicia większości). Przy czym damka nie ma obowiązku pierwszeństwa wykonania bicia.
  13. Gra jest przegrana, gdy gracz stracił wszystkie pionki lub nie ma możliwości wykonania ruchu, ponieważ jego warcaby zostały zablokowane.

 

 

 

 

 

 SZACHY

 

  1. Szachy to gra, rozgrywana pomiędzy dwoma przeciwnikami po dwóch stronach szachownicy zawierającej 64 pola o naprzemiennych kolorach. Każdy zawodnik ma 16 bierek: jednego Króla, jednego Hetmana (zwanego też Królową), dwie Wieże, dwa Gońce, dwa Skoczki oraz osiem pionów.
  2. Celem gry jest danie mata Królowi przeciwnika. Mat ma miejsce wtedy, gdy jeden z Króli znajduje się pod atakiem (szachem) i nie ma możliwości spod niego uciec.
  3. Król jest najważniejszą szachową figurą. Jeśli tracisz króla, przegrywasz partię. Ale hetman jest figurą najsilniejszą.
  4. Pionki nie mogą ruszać się do tyłu. Jednak, kiedy pionek dojdzie do końca szachownicy, musisz promować go w inną figurę (taką jak hetman). Wtedy porusza się jak ta figura i może chodzić do tyłu.
  5. Możesz poruszać się tylko jedną figurą w czasie, kiedy jest Twoja kolej na ruch - z jednym wyjątkiem! Kiedy robisz roszadę, ruszasz się zarówno królem, jak i wieżą w jednym ruchu.

 

Jak stać się lepszym w szachy?

  • Znajomość zasad i podstawowych strategii to tylko początek - w szachach jest tak wiele do nauki, że przez całe swoje życie możesz nie dać rady się wszystkiego nauczyć! Aby polepszać swoje umiejętności powinieneś robić trzy poniższe rzeczy:
  • Graj dużo w szachy - po prostu nie przestawaj grać! Graj tak dużo, jak to możliwe. Powinieneś uczyć się z każdej partii - z tych, które wygrałeś oraz z tych, które przegrałeś.
  • Ucz się z szachowymi lekcjami - jeśli naprawdę chcesz zrobić szybkie postępy, powinieneś przerobić trochę szachowych lekcji online.
  • Baw się dobrze - nie załamuj się jeśli nie wygrasz wszystkich partii natychmiast. Każdy przegrywa - nawet mistrzowie świata. Pod warunkiem, że będziesz kontynuował dobrą zabawę i wyciągał wnioski z partii, które przegrywasz, to możesz cieszyć się szachami na zawsze!
 
szkoła podstawowa  mykanów  szkoła  przedszkole  gimnazjum